今、日本が直面している営業人材不足の問題
日本では、2040年までに約1,100万人の労働力が不足すると予測されており、そのうち約100万人は営業人材の不足と見込まれています。人口減少や平均年齢の上昇(特に40歳以上の割合の増加)などが、この深刻な課題を引き起こしています。
製造業や生産業など一部の分野では、海外への移転や外国人労働者の雇用によって対応が可能な場合もありますが、「営業職」に関しては、現地の文化理解や高度な言語能力などが求められるため、海外人材での代替が困難とされています。
このような背景から、既存の営業人材の生産性を高めることが重要になっています。1人の営業担当が複数人分の成果を出せるような業務体制を整えるためには、ITツールを活用し、効率化させることも視野に入れる時代になってきました。ITツールとの連携を図ることで、営業担当者は付加価値の高い業務に集中できるようになります。その方法として、MAツールの導入が注目されています。

MAツールの役割
MA(マーケティングオートメーション)ツールは、メールマガジンやSNSなどを使ったマーケティングキャンペーン、ウェブサイトへのアクセスなどから、御社のサービスや製品の見込み客(ホットターゲット)のサイト内での行動(エンゲージメントなど)をスコア化し、より見込みの高いお客さまの特性などを”見える化”するために設計されています。
それにより、お客さまに対して次の営業の方法やタイミングを分析でき、的確で成果の表れやすい営業につなげることが可能になります。新規のお客さまに対しては、御社の企業紹介・サービスや製品の説明・顧客事例の説明・パンフレットの配布などの業務が自動配信でき、作業効率が上がります。同時に、お客さまに伝えたい情報も定期的に自動で発信できるため認知度も上がり、サービスや製品への興味を向上させる効果もあります。
MAツールによって、情報の自動配信では年齢層・地域・業種・職種・嗜好などでリスト管理もできるため、御社のサービスや製品の購入につながる「見込み客」(ホットターゲット)が特定しやすくなります。今まで不特定多数にむけた営業を行っていた場合は、MAツールによってターゲットに合わせた営業が可能になるため業務時間の削減も見込め、効率的な業務につながりやすくなります。営業に携わる人員を増やすこともなく、売上成果の大幅な向上が期待できます。

Markefan MAツールの強み、運用の特徴

MarkefanのMAツールの大きな特徴としては、主に①ウェブサイトからの集客(リード獲得)機能が充実していること、②使い方が簡単で中小企業でも社内運用がしやすいこと、③弊社独自で開発したAI技術を搭載していることが挙げられます。ウェブサイト用ポップアップ広告、パーソナライズバナー、AIチャットボット、テンプレートを活用したランディングページ(LP)作成機能などが用意されています。
また、ウェブサイト上のユーザー行動を分析し、離脱率の高いページを特定するなど、改善ポイントの可視化も可能です。これにより、ウェブサイトを最適化し、リード獲得の強化につなげることができます。
Markefanでは、MAツールに詳しくはない方・初めて使用する方でも生成AIチャットボットをテンプレートから作成することができます。これをウェブサイトに埋め込むことで、お客さまが全ページを閲覧する必要なく、製品やサービスについての情報を簡単に調べられたり、問い合わせをすることが可能です。御社にとってもブランド認知の向上と、質の高い集客成果(リードの獲得)が実現できます。
また、Markefan独自の機能であるポップアップ作成機能によって、閲覧だけで終わっていたお客さまにも目を止めて次のアクションを起こしやすいメリットが生まれます。たとえば、製品の資料請求のアクセスが増えたり、製品への興味が高まりクリック数が増えたりします。それらの効果から御社のウェブサイトからの離脱率を減らし、新規集客率(コンバージョン率)を向上させることができます。


すでにウェブサイトをお持ちの法人さまも、ページを追加したい場合、一般的には別途費用と時間がかかりますが、Markefanではテンプレートを活用したランディングページを簡単に御社ドメイン内で作成可能です。セミナー告知や製品紹介ページなど、必要に応じて簡単かつ迅速に追加できる機能も提供しています。問い合わせフォームやイベント申込、アンケートフォームなども追加作成が可能です。たとえば、MarkefanのMAツールを使用してアンケートを配信し、そのフィードバックをもとにデータ分析をしたり営業活動を改善・向上することもできます。

まとめ
将来の持続的な事業運営のためには、営業に関わる業務も「働き方改革」として見直すことが不可欠です。それには業務の自動化やDX化(Digital Transformation)が有効です。変化の激しい現代において、これらをスピーディーに導入することが企業の競争力を維持・向上させる鍵となります。

Solving shortage of human resources in sales

It is predicted by 2040 there will be a shortage of 11 Million workforce in Japan. Out of this 1 million shortage is predicted in sales resources. Population decline, average age of people above 40 all contributing to this problem.
Several sectors such as manufacturing, production etc can be either shifted to overseas or human resources from overseas can be recruited. However jobs such as sales are rather difficult to be replaced with overseas resources since it requires knowledge on local culture, advanced language skills and other factors.
It is important to improve productivity of existing sales resources so that one sales staff can produce results of multiple staff. It is important to identify the process that can be automated with IT tools so that sales team can focus on more important areas that can’t be done by tools. Tasks such as early stages of sales phases such as sharing materials and sharing customer success stories can be automated. If sales team can identify their hot targets ( prospects who are more likely to buy your product) they can focus more on those segments for closing the sales.
Role of MA tool
MA tools are designed for the goal of identifying the prospects by scoring them based on their engagement on campaigns, website, events etc. Customer journey across various channels and campaigns are analyzed to find these prospects. It can be used as a good PR communication tool to your list of leads. Some MA tools have features for improving the lead generation from websites. After the leads are generated MA tool can be used for nurturing these leads with knowledge contents that educate these leads on your service benefits. Once you create these educational contents, MA tool can be used for sending it automatically to your list. List can be managed by segments such particular age group, area, industry, position etc. By automating nurturing process, sales team can focus more on contact higher prospects. This shift in the work style can generate big difference in sales results without increase the sales staff and cost.

Markefan MA tool
Most MA tools are used for the nurturing of leads. For this, there should be process in place to generate enough leads. Markefan MA tools have several features for lead generation from your websites such popup ads, personalized banners, AI chatbot, Landing page ( LP) creation with templates etc. Markefan also provide original features to analyze your website customer behavior and find areas of improvement such as pages where the bounce rate( visitors leave the site without browsing to next pages) is high. After identifying these pages, you can revise the contents on these pages that can improve customer experience on your website and help to generate more leads. Generative AI chatbots can be created with no code in Markefan. By placing these chatbots on your website, visitors can quickly research more on your products and services without going through all web pages or do an enquiry via forms. This increase awareness on your brand and generation of quality leads from websites. You can create popups using Markefan original function. Popups are generally created for download documents. Visitors visit homepage are more likely to do form register for download documents and materials than directly enquiry to sales. For this you can show a popup on your top page or specific service pages that can lead to higher conversion from website. After you have created a website, adding additional pages will cost significant time and money. Markefan provide Landing page creation templates using which you can easily create web pages within your domain. Landing pages can be created for events such as seminars or explaining a product or service in detail. Sales team can create these web pages quickly with no code for their changing needs and requirements on a time to time. Web forms can create with No code in Markefan. It can also create forms for web enquiry, event application, enquete etc. Sales team can create enquete forms and distribute to their customers to get customers feedback that can be used for improving their sales process.


Summary
Shift in the way do sales is necessary to survive and sustain business in future. Adapt these changes quickly is important for any business in this changed world.